Foerst og fremmest - tak for mails og kommentarer!! Det er saa rart at hoere hjemmefra.
Jeg er nu draget paa feltarbejde i jungen i den lille by Chimoré. Jeg laver projektet med den anden
pige, Natasha, og det er egentlig meget fint at kunne reflektere sammen
med en anden og ikke vaere helt alene her, hvor alting er saa
anderledes. Temaet for projektet - for lige at gentage mig selv - er
deskolonisationen
af uddannelse, som
universitet for "indfoedte" repraesenterer. Vores ide er at lave en film
med de studerende, hvor de i lige saa hoej grad skal vaere en del af
processen, og hvor de skal vaere med til at fortaelle deres budskab og
hvordan de oplever processen af deskolonisation.
Derudover handler det om at laere en masse unge mennesker at kende og
udveksle
ideer og oplevelser om, hvordan det er at vaere studerende, og hvad der
betyder noget i livet - og ikke mindst hvad er vigtigt i forhold til god
uddannelse og deskolonisation, og hvad disse termer egentligt betyder.
Vi
har nu vaeret i gang i en uge, og jeg er dybt imponeret over, hvordan
de
studerende er saa rare, venlige, soede og interesserede i vores
projekt, og de inviterer os til at spille fodbold, til at spise med og
til at bo paa deres kollegie, men vi mangler det sidste go fra rektor.
De bor alle sammen
paa et kollegie paa vaerelser med 15 andre
studerende, og der er ansat folk til at lave deres tre maaltider, saa de
kan fokusere paa studierne. Universitetet er paa mange maader meget
anderledes, og paa andre maader minder det om et hvert andet
uddannelsessted. De studerende kan vaelge mellem 4 uddannelser -
ingenoer en foedevarer, skov-ingenoer, landbrugs-ingenoer og ingenoer i
fisk og vand (ikke de bedste oversaettelser, men dog en oversaettelse
:). De laerer de masse om at dyrke jorden, producere
foedevarer af de naturlige raavarer, de kan dyrke her, producere fisk,
passe og beskaere skovene og vigtigst af alt at goere dette i
faellesskab og paa en
maade med respekt for moder jord, og hvor de beskytter skoven etc.
Stoerstedelen af tiden er praktisk arbejde, og det er fascinerende,
hvordan
de arbejder sammen og hjaelper hinanden. Ideen er ligeledes, at de skal
genvaerdsaette deres forfaedres
viden - deskolonisere sig - aendre deres mentalitet til at vaerdsaette
deres egne "kulturer", sprog, vaner etc. Og ikke straebe efter "det
vestlige liv". Ikke at de skal gaa tilbage til livet som det var
dengang, men
kombinere det med livet og teknologien idag - og vaerdsaette den viden
og de vaerdier
som forfaedrene havde, fx. maader at dyrke jorden paa og maader at
taenke naturen
som levende paa - og dermed beskytte den paa i produktionen. Det hele
kommer jo af, at de i mange aar har vaeret
undertrykt af colonialismen og neo-colonialismen, og at det nu skal
vaere bolivianerne selv, der bestemmer vaerdierne.
De har
paa mange
maader succes med at inkorporere deres forfaedres vaerdier - fx. er der
nu mange, der igen er stolte af at vaere quechua og taler sproget. De
unge har ogsaa en helt anden ide om det at dyrke jorden og vaerdsaette
de raavarer, de har omkring sig - istedet for at drikke coca cola og
spiser hamburgers, som de siger (selvom man dog kan koebe coca cola i
den lille kiosk paa deres kollogie). Der er mange gode ting i det - og
der er dog ogsaa stadig mange ting, som springer mig lidt i oejnene og
ud fra det, vi hoerer de studerende fortaelle. Fx den maengde af
arbejde
de er noedt til at lave. Evo Morales siger: studer studer studer - og
de har noget laengere dage end paa et almindeligt univeristet
(undervisning fra 7.30-18.30 - derefter lektier), da de
skal goere op for meget alt, der er gaaet tabt, og for at vise, at de
indfoedte kan noget - siger Evo (maaske ikke lige med disse ord). Mange
gange er de noedt til at arbejde til langt ud paa natten
for at holde trit med lektierne - jeg er indimellem bange for, at de
mister dem selv i det hele - men det er maaske blot min ide om
selvudvikling og bla bla. Nogle undervisere er fokuseret paa at
undervise dem i at taenke kritisk over det, de laerer - og de siger, at
dette er vigtigt, for mange undervisere er jo blevet undervist paa
almindelig universiteter og har ikke laert at beskytte jorden og vaere
stolte over deres etnicitet. Ja, det betyder saa, at de mange
undervisere, der ikke taenker i disse baner, ikke taenker i processen
med at dekolonisere sig - og flette de to verdner sammen, hvilket jo er
problematisk i forhold til, at det er universitetets mission. Vi har
talt
med et par studerende, som fortaeller, at universitetet har forandret
sig meget siden begyndelsen for 5 aar siden, hvor de i faellesskab
skulle skabe det
hele. Nu laver de fx. ikke de samme ritualer, og de taler ikke i
samme grad om, hvorfor de goer, som de goer, og hvorfor det er vigtigt
at taenke
i deskolonisation - og beskytte moder jord etc. Derudover er
uddannelserne meget fokuseret
paa produktion, og at de skal udvikle deres egen produktion til eksport
og brug indenfor landets grand - altsaa en del af Bolivias udvikling -
som jo i for og sig
er bedre, end de mange multinationale selskaber som har udnyttet deres
ressourcer - men det hele kommer derfor i sidste ende an paa at tjene
penge. Og det store fokus paa penge og materialisme er ellers det, som
de gerne vil vaek fra i deres filosofi om "at leve godt" (vivir bien).
Saa det er for
mig lidt modstridende - men jeg taenker, at det for dem ogsaa handler
om, at der stadig er utroligt mange fattige, saa derfor foerst og
fremmest forbedre deres levevilkaar. Ahh ja, der er masser af tanker,
der flyver rundt - og det hele er jo som altid meget mere komplekst en
som saa. I naeste uge skal vi til at filme og finde studerende, som vi
kan foelge hele dage - og hoere deres ideer om det hele. Det ser jeg
meget frem til.
Jeg haaber, at alt er vel i Danmark! Vi ses - over and out
Dejligt at læse ! Spændende og hvor jeg dog glæder mig til at høre mere !
SvarSletDe mange tanker, der flyver rundt i hovedet på dig er meget spændende, og efter min mening skal de til, for at udvikle og forandre ! Kys